lördag 10 maj 2014

Särskild av Nene Ormes

Jag har verkligen ingen aning om varför jag inte läst den här boken tidigare. Särskild är en uppföljare av Udda verklighet, en bok som jag läste för flera år sedan men som alltid hängt kvar i mitt huvudet.

Jag tror det är för att det var just Udda verklighet som gjorda att jag fick upp ögonen för svensk litteratur i genrer som fantasy, skräck osv. Innan läste jag nästan uteslutande sådant på engelska och översatt till svenska.

Båda böckerna handlar om en tjej som heter just Udda, och de äventyr hon är med om efter att hon upptäcker att hon är en del av en dold värld i det moderna Malmö. Ett Malmö som inte bara befolkas av normala människor, utan också av "sära" som har fantastiska, övernaturliga förmågor. Udda själv får veta att hon är en "drömmare", någon som drömmer sig in i andras medvetanden och ser från deras ögon.

Något som jag verkligen gillar är hur författaren, Nene Ormes, bygger upp den komplicerade kultur som de här sära har. Att röra sig i det här alternativa samhället är att försöka hitta fram i en labyrint av sociala koder och system, jag tycker nästan just det är mer intressant än deras övernaturliga förmågor!

Både böckerna är väldigt centrerade på just Malmö. Tyvärr har jag aldrig varit i Malmö, så chansen finns att jag missar en hel del av charmen in de olika platsbeskrivningarna och händelserna (andra boken fokuserar mycket på Malmöfestivalen, för att ta ett exempel).

Särskild är en direkt uppföljare, som man bör läsa första boken först! Kanske lite för direkt, även jag som läst första boken hade problem att först komma ihåg vem som var vem i bokens ganska stora och färgstarka persongalleri.

Varmt att rekommendera... men läs Udda verklighet först!

Finns att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar