söndag 25 maj 2014

Nattvardens Hemlighet av Javier Sierra

Jag har alltid haft ett lite komplicerat förhållande till historiska romaner.

Av någon anledning har jag den största delen av mitt läsliv tänkt att det där med historiska romaner... nä, det låter lite småtråkigt. Det är nog ingenting för mig.

Sedan läste jag av någon anledning Oskuld och erfarenhet av Tracy Chevalier (kanske mest känd för Flickan med pärlörhänge). Jag blev faktiskt helt betagen av boken, helt underbar. Men trots det har det ännu varit trögt med liknande romaner på läslistan...

Men någonting för det bli.

Jag har läst Nattvardens Hemlighet av den spanska författaren Javier Sierra. Jag blev inte riktigt lika trollbunden som med Oskuld och erfarenhet, men den var riktigt bra!

Berättelsen utspelar sig i Italiens Milano år 1497, där Leonardo Da Vinci håller på att måla den välkända målningen Nattvarden. Läsaren får följa en av kyrkans fruktade inkvisitorer som försöker reda ut en konspiration som myllrar med hemligheter, gåtor, mystiska sällskap och annat smått och gott.

Sådana saker som jag gillar, med andra ord!

Varmt att rekommendera om man tycker om gåtor och pussel i en historisk miljö. Lite av en medeltid Da Vinci Koden faktiskt.


Boken kan köpas på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar