fredag 4 april 2014

Ungdomsböcker och Harry Potter

Sådär.

Nu är det gjort.

Jag har läst första Harry Potter boken.

Vad som först slog mig är att jag läser alldeles för lite ungdomsböcker. Jag tänker på en konversation jag och en bekant hade för ett tag sedan, hon jobbar som bibliotekarie, och tog upp ämnet vuxna som gillar ungdomsböcker. Ungdomsböcker idag kan (enligt hennes ord) ha en otroligt hög kvalitet och vara minst lika populära bland vuxna som unga, jag tror hon tog upp hungerspelen som exempel. (har ej läst den själv).

Väldigt intressant.

Vad är dina tankar kring ungdomsböcker?

Harry Potter var det ja. För det första blev jag förvånad av hur "normallång" berättelsen var. Jag har alltid haft för mig att Harry Potter böckerna var dessa gigantiska saker med tusen plus sidor, men den här slank jag igenom på några tågresor.

Efter lite efterforskning så har jag förstått att sidantalet bara ökade och ökade i takt med att det blev fler böcker, och många böcker blev det ju.

Jag tyckte det var ett rent nöje att läsa. Språket var klart och lättläst, och själva historien är en blandning av berättarglädje och uppfinningsrikedom.

Kanske jag återvänder till Hogwarts i framtiden för att få se vad som händer härnäst!

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar