lördag 19 april 2014

Snögloben

Påskafton!

Här på morgonen har jag precis läst ut Snögloben av Amanda Hellberg.

Amanda Hellberg är en författare som jag länge tyckt mycket om, jag har följt hennes utgivning från debutboken Styggelsen och kommer så fortsätta. Böckerna är en slags blandning mellan spänning, deckare och övernaturliga inslag. Hon blandar det väldigt skicklig så det tilltalar även mig som normalt inte är en stor fan av deckare.

Roligt är också att hennes böcker är fristående efterföljare av varandra. De handlar alla om en kvinna som heter Maja Grå, och även om berättelserna är sina egna så kan man genom böckerna följa hennes personliga och yrkesmässiga utveckling. I den första boken jobbar hon på en vårdcentral i Sverige, i Snögloben, några böcker senare jobbar hon för polisen borta i England.

Det som är speciellt med Maja är att hon har en obehaglig förmåga att både se och höra döda... hon vet inte hur det fungerar, hon vet inte varför, men så är det. i Snögloben har det skett ett mord uppe på ett stort gammalt adelsgods där en man mördats mitt på sin bröllopsdag, mitt framför bruden ... mördaren har dessutom kapat alla mannens fingrar. Polisen som vet om Majas förmågor vill ta henne till hjälp för att lösa fallet.

Riktigt spännande, längtar redan efter Amandas nästa bok!

Finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar