onsdag 18 september 2013

Främlingen i huset av Sarah Waters

Idag ska jag skriva om en en bok som var både en oväntad och positiv överraskning for mig, nämligen Främlingen i huset (eller The little stranger, som den heter i original) av en författare kallad Sarah Waters. Boken plockades mer eller mindre på måfå från bibliotekshyllan och jag hade aldrig hört talas om författaren - och glad är jag att jag gjorde det.

Boken är bra. Riktigt sådär superbra som gör att den lever kvar i tankarna långt efter att man läst klart den. Sedan handlar den om precis den sortens miljöer och handlingar som jag älskar att frossa i... så det hjälpte säkert!

Stor och tjock den, uppemot 500-600 sidor och är en slags blandning mellan historisk roman och spökhistoria. Den utspelar sig i 40-talets England efter andra världskriget. Som boken beskriver så var den en tid med stora sociala förändringar, arbetarklassen stormar fram och gamla godsherrar får nöja sig med att snällt backa undan från rampljuset samtidigt som de ser sina rikedomar och ägor långsamt tyna bort.

Boken utspelar sig nästan helt och hållet i en stor, gammal, sakta förfallande herrgård där det nu endast bor tre personer. Själva huvudpersonen är en läkare som alltid, sedan har var en litet barn haft en fascination av den här herrgården och familjen som bor där.

I början av berättelsen blir han ditkallad för att familjens enda tjänsteflicka har blivit sjuk, och därefter tar det vid. Läkarens liv och öde blir alltmer sammanbundet med den långsamt borttynande familjens. En vacker och tragisk berättelse. Boken bjuder även på överraskningar... chansen är att man inte har förstått vad det egentligen handlar om fören alldeles inpå slutet.

Varmt att rekommendera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar